Ahad, 23 Disember 2012

Banjir oh banjir

Assalamualaikum 

Hari ni tade pape aktiviti outdoors yang boleh dilakukan sebab hujan tak henti - henti dari malam tadi . Ceh, cakap banyak pulak kan, kalo tak hujan pun tade maknanya nak kua rumah, terperuk jelaaa. So, hujan yang teramat lebat ni tidak menjejaskan pape aktiviti cyfa. No wonder laa banjir kat area Pantai Timur ( Terengganu, Kelantan, Pahang ) . Seronok pulak tengok bebudak yang tinggal berdekatan dengan rumah cyfa ni bangun di awal pagi semata - mata nak g main air, lagi - lagi tengah teruja dengan cuti sekolah ni kan. Nasib lah banjir yang biasa - biasa je, kalau tak tadenya seronok tengok bebudak main air, bimbang ada laaa takot terjadi pape yang tidak diingini. Walaupun pape pun, tak kira banjir tu biasa - biasa @ luar biasa, tetap boleh mengundang bahaya, keselamatan itu haruslah menjadi keutamaan dan penduduk haruslah mengambil langkah berjaga - jaga untuk memelihara kesihatan dan mengelak kecederaan ketika banjir . Jangkitan penyakit, terutamanya bawaan air adalah suatu kebiasaan semasa dan selepas musim banjir. Air banjir mengandungi banyak jenis kuman (virus, bakteria, fungus) dan parasit (seperti cacing) akibat bercampur dengan air kotor dan air kumbahan. Dalam pada itu, serpihan berbahaya seperti kayu, kaca dan bahan kimia di dalam air banjir boleh menyebabkan kecederaan.

Amalan penjagaan kebersihan dengan membasuh tangan menggunakan sabun dan air yang bersih amat perlu:

- Sebelum menyediakan makanan dan sebelum makan.
- Selepas ke tandas.
- Selepas aktiviti pembersihan.
- Selepas menyentuh barang-barang yang dicemari air banjir atau air kumbahan.

5 ulasan:

  1. bagus2 nbi tandanya awk prihatin =)

    BalasPadam
  2. Terima kasih, pesanan untuk diri sendiri juga :)

    BalasPadam
  3. kat uiam kuantan pun tengah banjir.. tapi tak heavy lah... musim hujan sekarang ni.. semua tempat mendung rasanya.. hurmmm... ena tak pernah lagi merasai suasana banjir ni... kalau terkena, mesti jd beruk sejuk, xtau nk buat pe

    BalasPadam
  4. kena jaga diri sepanjang banjir ni. kuman banyak. takecare dear :)

    BalasPadam
  5. Memang terlampau sejuk dah, tak sanggup deng ! yag penting kena jaga diri, thank you :)

    BalasPadam